دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار پنجشنبه ۳ تیر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۰:۰۲:۳۴ترجمه و تالیف: سعید صیادی

کابل‌های الیافی رقیب جدید کابل‌های فلزی در پروژه‌های فراساحل

باشگاه خبری فراساحل: استفاده از کابل‌های فلزی در عملیات‌های فراساحلی در کنار محدودیت‌هایی که در عملیات باربرداری ایجاد می‌کند به دلیل استفاده از گریس برای عملیاتی نگه داشتن این تجهیزات، همواره آلودگی هایی نیز برای محیط زیست به همراه دارد. در همین راستا یک شرکت فنلاندی، تکنولوژی جدیدی را ابداع کرده است که در آن به جای استفاده از کابل‌های فلزی از کابل‌های الیافی استفاده شده، که از مزایای بسیار بیشتری برخوردارند.


به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت آفشور انرژی (Offshore Energy) شرکت MacGregor شرکتی پیشرو در زمینه‌های جابجایی و بابرداری در پروژه‌های فراساحلی می‌باشد که برای جرثقیل‌های دریایی، کابل‌های الیافی جدیدی را جهت مقاوم سازی معرفی کرده است. این شرکت بخشی از مجموعه Cargotec می‌باشد که سازنده ماشین آلات شناوراست و با این نوآوری شرایط اجرای عملیات در دریا را به کلی تغییر داده است.
بنا بر این گزارش، اولین استفاده از کابل‌های الیاف ترکیبی و مصنوعی در صنایع، به اوایل قرن بیستم بر می‌گردد؛ ولی کاربرد آنها در جرثقیل‌ها و دیگر عملیات‌های فراساحلی یک نوآوری محسوب می‌شود که ترکیبی از فناوری جرثقیل‌های شرکت مذکور با فناوری کابل‌های الیاف کششی سیستم‌های جابجایی دقیق  parkburnاست.


این گزارش در ادامه با اشاره به مهمترین مزایای استفاده از کابل‌های الیافی در مقایسه با کابل‌های فولادی می‌افزاید: مزیت اصلی کابل‌های الیافی این است که وزن آنها در آب تقریبا هیچ است. بنابراین صرف نظر از پرداخت به بحث طول کابل، هیچ بار اضافه دیگری به جرثقیل تحمیل نمی‌شود و جرثقیل امکان استفاده از حداکثر ظرفیت باربرداری خود را خواهد داشت. 
در همین خصوص الکساندر نرنبرگ، نایب رئیس ارشد بخش فناوری، تحقیق و توسعه شرکت MacGregor می‌گوید: این سیستم منحصر به فرد، فرصت سرمایه‌گذاری خوبی را به مشتریان ما در جهت توسعه فرصت‌های عملیاتی شان ارائه می‌دهد. این کاملا با کابل های فولادی متفاوت است، در جایی که افزایش وزن کابل، مقدار بار مجاز در رابطه با عمق را محدود می کند.


این گزارش با ذکر مثالی در این خصوص می‌افزاید: یک جرثقیل 100 تنی با کابل الیافی، دارای ظرفیت باربرداری معادل یک جرثقیل 150 تنی با کابل فولادی است که در عمق 2000 متری عملیات انجام می‌دهد؛ اگر این محاسبات را در این مقیاس ادامه دهیم، جرثقیل 100 تنی با کابل الیافی، ظرفیتی را به ما ارائه می دهد که با یک جرثقیل 200 تنی در عمق عملیاتی 3000 متر و یا با جرثقیلی 250 تنی در عمق عملیاتی 3500 متر برابری می‌کند. اختلاف ظرفیتی که به راحتی در عملیات‌های فراساحلی از آن نمی توان گذشت. با این محاسبات می‌توان نتیجه گرفت که با بکارگیری فناوری کابل‌های الیافی، یک جرثقیل قادر به استفاده از تمام ظرفیت باربرداری در حداکثر عمق می‌باشد، بنابراین یک جرثقیل و شناور کوچک‌تر می تواند برای عملیات سنگین‌تری بکار رود؛ چرا که جرثقیل با کابل الیافی توانایی عملیات در هر عمقی که لازم باشد را از نقطه نظر کاربری دارا می‌باشد و این به معنی ایجاد فرصت‌های عملیاتی بیشتر برای شناور‌ها می‌باشد.


این شرکت فنلاندی همچنین ادعا می‌کند که پوشش کابل‌های الیافی از درون و بیرون قابل بازرسی است و می‌توانند در رشته‌های نو به هم تابیده شوند تا قابلیت خمش بیشتری را به سیستم اضافه کنند. در صورتیکه اگر لازم باشد کل کابل نیز قابل جایگزینی است، قسمت‌های آسیب دیده به راحتی می توانند جایگزین شوند و طول کابل هم در صورت نیاز قابلیت افزودن دارد. این در حالی است که کابل‌های الیافی در مقایسه با کابل‌های فولادی برای جابجایی و حمل و نقل به تجهیزات ویژه‌ای نیاز ندارد؛ در حالی که کابل‌های فولادی نیاز به ترابری، رسیدگی و پیچیدن خاصی است. همچنین برخلاف کابل‌های فولادی، نوع الیافی لازم به گریس کاری ندارد که همین به معنی حذف یک منبع آلودگی از محیط زیست است.


استفاده از کابل‌های الیافی در عملیات‌های فراساحلی هرچند همانطور که در این گزارش بدان اشاره گردید از مزایای نوینی برخوردار می‌باشد ولی بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط باشگاه خبری فراساحل، مقاومت حرارتی این نوع از کابل‌ها در مقایسه با کابل‌های فلزی بسیار پائین است و در مکان‌هایی با حرات بسیار زیاد و در شرایط آتش سوزی، استفاده از این کابل‌ها غیر ممکن می‌گردد. برای مشاهده نحوه فعالیت این کابل‌های لطفا به بخش گالری فیلم باشگاه خبری فراساحل مراجعه نمائید.



  کد خبر : 1897
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  ترجمه و تالیف: سعید صیادی

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :